Pers : Le Soir 24 Oktober 2006

Dit is een bijzonder, buitengewoon evenement. Het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië heeft twee avonden gespeeld op het muziekfestival van Peking. Dit is een evenement van formaat. De genodigden op het festival van Peking worden zorgvuldig geselecteerd uit de allerbesten ter wereld. De selectie is streng en veel orkesten blijven in de kou staan, ondanks herhaaldelijke aanvragen. De prestatie van het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië was buitengewoon, mede omwille van het kader waarin het zich afspeelde. De concertzaal van de Verboden Stad geldt immers als één van de beste zalen op het Aziatische continent (…) De prestatie van het Koninklijk Kamerorkest van Wallonië was tenslotte ook buitengewoon door het programma dat werd gespeeld. Op maandag bracht het Waalse orkest een alles bij elkaar vrij klassiek repertoire, uitsluitend gewijd aan Mozart, maar de avond voordien bracht het, samen met het Filharmonisch Orkest van China, een foutloze bonte uitvoeringonder leiding van dirigent Long Yu (…) De mix van genres en culturen verliep bijna natuurlijk, zonder ook maar één valse noot. Wat van het optreden bijna een fysieke slag maakte, is het feit dat de twee orkesten slechts twee dagen hadden om hun violen gelijk te stemmen. Bovendien moesten de Belgische muzikanten nog het 6 uur tijdsverschil tussen de twee landen verteren”. 

LA LIBRE BELGIQUE, Vincent Rocour, 24 oktober 2006 – Festival van Peking

Dit is de eerste keer dat een Belgisch orkest hier uitgenodigd wordt; gewoonlijk valt die eer te beurt aan het Filharmonisch Orkest van Wenen of het Scala van Milaan. In een prachtige concertzaal in het hart van de zeer symbolische Verboden Stad. Augustin Dumay had een echte ontmoeting tussen twee culturen in gedachten : de muzikanten hebben zich onder elkaar gemengd, de handelingen waren synchroon, alsof ze altijd al samen gerepeteerd hadden“. 

LE SOIR, Frédéric Soumois, 24 oktober 2006 – Festival van Peking

Share

Leave a Reply